Artikel 33 vragen Connect college

In Artikel 33 vragen door Redactie

Aan het college van B. & W.,
Postbus 450,
61001 AL Echt.


betreft: Vragen ex. artikel 33 RvO.


Echt, 13-01-2024


Geachte college,
Deze week lazen we in Dagblad De Limburger het artikel over de financiële nood
bij het bestuur van o.a. het Connect College. Alhoewel de gemeente en de
gemeenteraad hier in eerste instantie geen directe rol hebben, roept de situatie
toch vragen op gezien de aanstaande miljoenen investeringen in de renovatie
van het Connect College en de investeringen van de gemeente in de
multifunctionele ruimte t.b.v. grootschalige evenementen.
Onze vragen:

  1. Wanneer werd de gemeente/het college geïnformeerd over de financiële
    nood bij het schoolbestuur? In het artikel staat, dat de financiële nood
    enkele maanden geleden aan het licht is gekomen.
  2. Heeft de gemeente/het college een gesprek gehad met het schoolbestuur
    en zo ja, wanneer?
  3. In het artikel staat: er wordt voorlopig niet gesneden in de bouwplannen.
    Waarop is die uitspraak/conclusie gebaseerd als over 4 maanden pas
    duidelijk moet worden, hoeveel bezuinigd moet worden?
  4. Een vertraging van de grootschalige renovatie (in de gemeentelijke
    begroting 2024 staat die gepland voor 2023/2024!) is dus te verwachten,
    omdat nog niet gestart is met de renovatiewerkzaamheden. Behalve de
    financiële nood, treedt ook de Raad van Bestuur af. Verwacht uw college
    ook vertraging (en daardoor kostenstijgingen)?
    Wanneer is de start van de werkzaamheden nu voorzien?
  5. Voor wiens rekening zijn de eventuele extra kosten van de renovatie door
    vertraging?
  6. Behalve miljoenen van de gemeente in de renovatiekosten, heeft de
    gemeente ook meer dan € 100.000 uitgetrokken om de multifunctionele
    ruimte in de school geschikt te maken voor grootschalige evenementen
    van verenigingen. Zijn alle investeringen reeds gedaan? Kunnen alle
    evenementen doorgaan?
  7. Naast de beschreven onverwachte financiële problematiek, bereiken ons
    als fractie ook regelmatig berichten van verenigingen en organisaties die
    aangeven dat organisatie van grootschalige evenementen in het Connect
    College op grote praktische problemen stuit en met name veel extra inzet
    en mankracht vergt met betrekking tot het opbouwen, inrichten en weer
    voor schoolactiviteiten geschikt maken van de multifunctionele ruimte voor
    maandagochtend. Dusdanig bezwarend dat klaarblijkelijk diverse
    activiteiten van verenigingen uit onze gemeente om deze reden geen
    doorgang vinden of hebben gevonden in het Connect College. Is het
    college hiervan op de hoogte? Zo ja, wat is het college voornemens aan
    deze problematiek te doen? Zo nee, is het college bereid hier navraag naar
    te doen bij met name de muziek- en carnavalsverenigingen en onze raad
    te informeren over de resultaten hiervan en eventuele te nemen
    maatregelen?
    Met vriendelijke groeten,
    namens Lijst Samenwerking
    Jo Verheesen, raadslid

Antwoord


:
Uw brief van: 13 januari 2024 Behandeld door: D. Lebens


Geachte heer Verheesen,


Op 13 januari 2024 heeft u ons op grond van artikel 33 van het Reglement van orde voorde
vergaderingen van de raad van de gemeente Echt-Susteren schriftelijke vragen gesteld over het
Connect College.
Onderstaand treft u, met opneming van uw inleiding, onze antwoorden op uw vragen aan.
Deze week lazen we in Dagblad De Limburger het artikel over de financiele nood
bij het bestuur van o.a. het ConnectCollege. Alhoewelde gemeente en de
gemeenteraad hier in eerste instantie geen directe rol hebben, roept de situatie
toch vragen op gezien de aanstaande miljoenen investeringen in de renovatie
van het ConnectCollege en de investeringenvan de gemeente in de
multifunctionele ruimte t.b.v. grootschalige evenementen.
Vraag 1 : Wanneer werd de gemeente/het college geinformeerdover de financiele
nood bij het schoolbestuur? In het artikel staat, dat de financiele nood
enkele maanden geleden aan het licht is gekomen.
Antwoord: Het schoolbestuurheeft de gemeentetijdens een gesprek op 20 decemberjl.
hierovergeinformeerd.
Vraag 2: Heeft de gemeente/het college een gesprekgehad met het schoolbestuur
en zo ja, wanneer?
Antwoord: Zie het antwoord op vraag 1.
Pagina 1 van 3

  • D – 198652
    Gemeente ECht-Susteren
    Vraag 3: In het artikel staat: er wordt voorlopig niet gesneden in de bouwplannen.
    Waarop is die uitspraak/conclusie gebaseerd als over4 maanden pas
    duidelijk moet worden,hoeveel bezuinigd moet worden?
    Antwoord: Het schoolbestuurheeft niet het voornemen om to snijden in het renovatie- en
    verduurzamingsplanvan het schoolgebouw aan de Populierlaan. Doordat de
    rijksoverheideen hogeresubsidie heeft verleend dan verwacht, vindt momenteel
    overleg plaats over de verdeling van de kosten. Daarbij wordt ook gekeken naar
    de mogelijkheidom op een gedeelte van het schoolterrein,gelegen aan de
    Populierlaan,woningbouw to realiseren.
    Vraag 4: Een vertraging van de grootschalige renovatie (
    in de gemeentelijke
    begroting 2024 staatdie gepland voor 2023 /2024!)
    is dus to verwachten,
    omdatnog niet gestart is met de renovatiewerkzaamheden. Behalve de
    financiele nood, treedt ook de Raad van Bestuuraf. Verwachtuw college
    ook vertraging (en daardoor kostenstijgingen)? Wanneer is de start van de
    werkzaamheden nu voorzien?
    Antwoord: Het grootste deel van de kosten wordt bekostigd met een subsidie van het rijk, die
    onlangs op 30 novemberjl. is verleend. Ingevolgede subsidieregelingdient het
    schoolbestuur uiterlijk 1 maart2025 to starten. Het schoolbestuur heeft in de
    planning met deze startdatum rekeninggehouden. Wij verwachten geen
    vertraging.
    Vraag 5: Voor wiens rekening zijn de eventuele extra kosten van de renovatie door
    vertraging?
    Antwoord: Het budget voor de renovatie betreft de subsidievan het rijk en van de gemeente,
    alsmede het bedrag dat het schoolbestuur zelf bijlegt. Dit bedrag, ruim € 9,7
    miljoen, is taakstellend. Extra kosten door vertraging zijn nu niet aan de orde.
    Vraag 6: Behalve miljoenen van de gemeente in de renovatiekosten,heeft de
    gemeente ook meer dan € 100.000 uitgetrokken om de multifunctionele
    ruimte in de school geschikt to maken voor grootschalige evenementen
    van verenigingen.Zijn alle investeringen reeds gedaan? Kunnen alle
    evenementen doorgaan?
    Antwoord: De gemeente heeftgelden beschikbaargesteldom in de school een
    multifunctioneleruimtevoor (grootschalige) evenementenvan verenigingento
    realiseren. De basisaanpassingenhebben plaatsgevondenen de ruimte is al in
    gebruik geweest voor een aantal evenementen.Inmiddels is gebleken dat met
    name het inrichtenen weer terugbrengenvan de ruimte voor onderwijsdoeleinden
    problemenkunnenopleveren. De onderwijsfunctiein de school mag niet onder
    druk komento staan. Hierover wordt momenteeloverleg gepleegd met de directie
    van de school. In afwachtingvan de resultatenvan dit overlegzijn de nog
    resterende investeringenvoorlopig uitgesteld.
    Vraag 7: Naast de beschreven onverwachtefinanciele problematiek,bereiken ons
    als fractie ook regelmatig berichten van verenigingenen organisatiesdie
    aangeven dat organisatievan grootschalige evenementen in het Connect
    College op grote praktische problemen stuit en met name veel extra inzet
    en mankrachtvergt met betrekking tot het opbouwen, inrichten en weer
    voor schoolactiviteiten geschikt maken van de multifunctionele ruimte voor
    Pagina 2 van 3 – D – 198652
    Gemee
    to ECht-Susteren ufl-